In Evergem heeft voor de allereerste keer een Staten-Generaal plaatsgevonden voor de Korte Keten. Alle mogelijke partners uit het Meetjesland waren daarvoor uitgenodigd: producenten, gemeentebesturen, horecamensen ... In het Meetjesland zijn er al heel wat initiatieven rond korte keten. Het is de bedoeling om die allemaal nog dichter bij elkaar te brengen en intensiever samen te werken.
Tijdens de avond werd in primeur een nieuw label voorgesteld. Goeste. Dat bundelt verschillende zaken. Goeste is uiteraard dialect voor zin hebben in iets lekkers. Wie goed kijkt naar het logo, ziet dat het vorkje bovenaan de tekening bestaat uit de drie beentjes van de letter M van Meetjesland. De kromme lijn heeft de vorm van een diep bord dat je vol kan scheppen met lekkers uit de streek.
Het is de intentie om producenten van het Meetjesland hun vlees, zuivel, groenten, dranken ... te laten uitbrengen onder het logo 'Goeste'. Zo is het duidelijk voor alle klanten dat je een kwaliteitsvol product van dicht bij huis koopt. Ook willen we gemeentebesturen, regionale organisatie, producentenverenigingen … motiveren om het logo te integreren in hun communicatie over korte keten.
Er is ook een nieuwe website in de maak die nog verder vorm moet krijgen: www.goeste-meetjesland.be
Een 50-tal mensen kwam op de Staten-Generaal inspiratie opdoen in de mooie feestzaal van het Zwijntjeshof in Evergem. Er waren vier sprekers uitgenodigd met een eigen aanpak van korte keten. Zo kwam Pieter De Smet van AZ Zeno Knokke vertellen hoe hij er toch in slaagt met lokale producten te koken voor meer dan duizend mensen per dag. "Het is niet logisch dat ons personeel en onze patiënten uit de streek komen, maar dat we onze aankopen elders doen. We willen een visser die gewond of ziek binnenkomt wel verzorgen, maar tegelijk zijn vis niet kopen? Dat klopt niet."
Katrien Verbeke heeft dan weer een eigen bedrijfje 'Let Us' dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van voedselstrategieën. "Ik zoek manieren om bijvoorbeeld een kleine organisatie te koppelen aan een groot bedrijf zodat ze elkaar kunnen versterken."
Chef Lieven Lootens van 't Aards Paradijs uit Merendree strooide met voorbeelden uit zijn keuken. "Ik kook met zevenblad en Japanse duizendknoop. Onkruid dat bij ons welig tiert. Lekker om te gebruiken. Lokale producten smaken gewoon beter. Het zou strafbaar moeten zijn om bij ons te koken met groenten die met camions vanuit Zuid-Spanje tot hier worden gebracht."
Ambassadeur
Berten Meerschaert getuigde hoe hij erin geslaagd is om zijn fruitbedrijf Berckelaer in Sint-Gillis-Waas uit te breiden met de uitbating van een mooie vakantiehoeve te midden van de fruitbomen. "Er is een enorme vraag naar grote vakantieverblijven in Oost-Vlaanderen. We konden de boerderij rechtover ons overkopen en hebben die omgevormd tot vakantieverblijf. Wie blijft logeren, kan kennismaken met ons bedrijf. Zo zijn wij ambassadeur van onze sector."
Dat idee van ambassadeurschap wordt ook in het Meetjesland uitgewerkt. Eddy Matthys van Landelijke Gilden: "We gaan op zoek naar mensen die ambassadeur willen zijn en ons verhalen mee willen uitdragen. Dat kunnen producten of horecamensen zijn, maar even goed hobbykoks die graag met groenten en vlees van bij ons koken. Daarvoor richten we in augustus in Evergem een cursus ambassadeurschap in."
Daarnaast loopt nog een tweede initiatief. "We zoeken verhalenverzamelaars die enkele mensen uit de korte keten willen interviewen: boeren, winkeliers, consumenten, om al die boeiende verhalen bijeen te brengen." Een eerste bijeenkomst met mogelijke geïnteresseerden is er al op maandag 23 mei in de Huysmanhoeve in Eeklo.
Wie interesse heeft om ambassadeur of verhalenverzamelaar te worden: info@plattelandscentrum.be
De aanwezigen kregen de kans om zelf ideeën uit te wisselen tijdens rondetafelgesprekken. Daarbij kwam nog eens naar voren dat producenten en mogelijke afnemers elkaar beter willen leren kennen. Ondanks initiatieven om producenten samen te brengen, vinden heel wat mensen de weg er niet naartoe. De noodzaak aan een goed uitgebouwd overkoepelend platform werd ook onderstreept, omdat het heel tijdrovend is om zelf een voor een lokale producenten te moeten opzoeken. Hoogst op de lijst met wensen: meer herkenbaarheid. Daar kan het nieuwe logo 'Goeste' alvast een eerste aanzet zijn.
Noteer alvast 15 september, dan komt er een vervolg op de Staten-Generaal.